BRA ATT VETA OM DÄCK

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.
Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil klass I (*), lätt lastbil, lätt buss och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton ska mönsterdjupet vid vinterväglag vara minst 5 millimeter på fordonets samtliga däck under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon. *) till personbil klass I hör samtliga fordon klassificerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II (husbil).
Din däckverkstad ger dig tips och råd om vilket alternativ som fungerar bäst för dig med utgångspunkt från ditt behov. Både dubb- och dubbfritt har utmärkta köregenskaper.
Rallyförarna använder alltid smala däck på snön. Breda däck planar ovanpå snö och modd medan smala däck gräver sig ner till fast underlag. Alltså: ju smalare på vintern, desto säkrare. Dessutom är smalare däck billigare.
Förr i tiden kompletteringsdubbade man däcken efter ett par säsonger. Nu är det omöjligt däcken idag är utformade så att det inte finns plats för extra dubbhål.
Fel lufttryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Rätt lufttryck för däcken till din bil kan du hitta i bilens instruktionsbok.
Det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper. Men det är viktigt att mönsterdjup och dubbutstick är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.
Naturgummit i vinterdäcken åldras och greppet förstörs efter ett par år. Tumregeln är att du bara ska betala fullt pris för ett däck som är tillverkat under de senaste 12 månaderna. Är däcken äldre: kräv rejäl rabatt.
Tumregeln är att hastighetsklassningen ska vara så låg som möjligt. De flesta vinterdäcken T-märkta (190 km/tim). Vissa breda dimensioner finns bara som H (210 km/tim).
Regummeraren AGI i Anderstorp var först med att ersätta de cancerframkallande hög-aromatiska oljorna i däcken med ett giftfritt alternativ och sen följde allt fler efter. Kostnaden för giftfritt alternativ är en krona per däck, ändå finns giftoljan kvar i många däck. Listan med alla giftiga och giftfria däck finns på www.gronkemi.nu, sök under HA-olja i däck.
Det är viktigt att "köra in" dubbdäcken. De första femtio eller hundra milen bör köras försiktigt utan rivstarter, tvärnitar eller hård kurvtagning för att dubbarna ska "vulka" fast i gummit.

Vinterdäck krävs

1 december–31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.

Dubbdäck får användas

1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:
Bil
Dubbade --->
Odubbade --->
Släp
Dubbade
Odubbade eller dubbade
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.